Arbetshälsan, produktiviteten och innovativiteten hos personalen har förbättrats i organisationer som präglas av och leds genom samverkan och dialog. (Syvänen, Tikkamäki, Loppela, Tappura, Kasvio & Toikko, 2015). Viktiga förutsättningar för samverkan och dialog i interaktionen mellan ledningen och de anställda samt inom olika yrkesgrupper är
För att dessa ska kunna förverkligas krävs det strukturer där samverkan och dialog möjliggörs. De viktigaste strukturerna berör makt, ledarskap, samverkan, informationsutbyte och kommunikation inom organisationen.
Följande bild föreställer en teoretisk referensram för dialogiskt ledarskap, dialogisk utveckling och dialogisk organisation och ger en översikt av de faktorer som bör utvecklas och förstås på djupet, för att kunna skapa positiva effekter för ett hållbart arbetsliv och konkurrenskraft.
De olika delarna av referensramen med sina delmoment står i en komplex relation till varandra. En av de viktigaste är ledarskap och ledarstil, eftersom arbetsgivarrepresentanterna har flera olika maktresurser till sitt förfogande. Första delen består av kärnan i dialogiskt ledarskap, som innehåller delmomenten samverkan och dialog, arbetsmotivation, kontroll över och kunnande i arbete samt förnyelse, som i sin tur består av lärande, kreativitet och utveckling. Dessa har en direkt inverkan på arbetets produktivitet och arbetstillfredsställelsen. Andra delen består av organisationens huvudsakliga målsättningar, som är produktivitet, innovativitet och arbetslivskvalitet. Genom att uppnå dessa mål kan man främja den tredje delen, dvs. de mer långtgående effekter som organisationens verksamhet och tjänsteproduktion har och som består av hållbart arbetsliv och hållbar konkurrenskraft.
Viktiga byggstenar för en organisation som präglas av samverkan och dialog är
Inom temaområdet för dialogiska organisationer presenteras dessa byggstenar och ett antal case-exempel, där de har tillämpats inom olika områden i arbetslivet. Case-exemplen hittar du på Sotehelmet-webbplatsen.
I dialogernas innehåll har man lyft fram gemensamt utarbetade spelregler, som många arbetsplatser eller team har saknat. Det är också vanligt att spelregler existerar men att de varken tillämpas eller efterföljs. Syftet med spelreglerna är att strukturera och tydliggöra samverkan på arbetsplatser och i samband med olika arbetslivsfenomen.
Källor:
Dialog är mycket mer än vanlig diskussion. Samverkan och dialogisk kommunikation bildar en stark helhet som aktiverar de anställda som kollektiv till att diskutera mer sinsemellan. Genom dialog är det möjligt att också lära känna varandra och varandras arbete bättre. Om ett utvecklingsarbete eller förändringar misslyckats är orsaken ofta att de anställda inte diskuterat tillräckligt med varandra och att diskussionsklimatet inte varit öppet och tillitsfullt.
Centrala principer och arbetssätt för dialog är
I en genuin dialog blir alla parter hörda och lyssnar till varandra, går rakt på sak, är öppna, ärliga och uppriktiga, respekterar och uppskattar sig själva och andra och väntar, dvs. funderar i lugn och ro över olika alternativ. Att vänta och eventuellt byta riktning i diskussionen innebär att man väljer nya perspektiv, inte uttrycker sina egna tolkningar och åsikter för snabbt eller håller dem för sig själv och vid behov också håller tyst om dem.
Dialog går ut på att samtala och att lyssna. I en dialog delar människor öppet med sig av sina tankar och erfarenheter genom att tillsammans tänka högt. I en dialog försöker parterna inte påpeka fel i varandras tänkande eller hävda sig med sina egna åsikter. Målet är att uttrycka egna synsätt uppriktigt och begripligt och att försöka förstå andra. Genom dialog kan man uppnå sådant som ingen av parterna kan uppnå på egen hand och skapa ny kunskap och öka förståelsen för andras synsätt.
Även om man kan öva sig i att föra dialog med hjälp av olika metoder, är det bra att komma ihåg att dialog är mycket mer än bara en metod. Dialog är ett förhållningssätt, ett sätt att vara, agera och leva. Genom att tänka högt tillsammans med andra skapas det utrymme för nya perspektiv, bland vilka man sedan kan välja ut de bästa.
Halvfärdiga tankar och förslag är viktiga, eftersom de kan hjälpa en att upptäcka nya alternativ och nya fungerande lösningsförslag. På så sätt skapar dialog förutsättningar för kreativitet och innovationer. Resultatet av en dialog går inte att planera eller komma överens om på förhand. Dessutom är det svårt att uttrycka det man lärt sig genom dialog så att man kan mäta det. Oftast är tiden som använts till dialog trots det inte alls bortkastad. Nyttan med dialogen blir tydlig under diskussionens gång, men ibland inser man värdet i det man lärt sig genom dialog först senare.
Läs mer:
Diskussionen i samband med gemensamt utvecklingsarbete kallas för demokratisk dialog eller dialog på lika villkor, och den präglas, enligt Björn Gustavsen (1992), av följande principer.
Principerna för demokratisk dialog är centrala värderingar i utvecklingsarbete som präglas av samverkan och dialog.
Källor: Gustavsen, B. (1992): Dialogue and development. Theory of communication, action research and the restructuring of working life. Stockholm: Arbetslivscentrum.
Referensramen för dialogiska organisationer består av många slags strukturer, processer, metoder, verktyg, attityder och kunnande. En organisation, vars olika strukturer också är genuint dialogiska, lägger grunden för rum för dialog inom olika organisationer, arbetsplatser eller team. Den här typen av organisationer, arbetsplatser, team eller yrkesgrupper präglas av rättvisa, jämlikhet, ömsesidig respekt, ansvarsfullhet och vilja att förbinda sig till arbetet. Alla som ingår i dessa grupper deltar, upplever delaktighet, tar ansvar genom att påverka, skapar och använder sig av påverkningsmöjligheter och erbjuder varandra hjälp och stöd.
En djupgående dialog och samverkan förutsätter ledarskaps-, makt- och ansvarsstrukturer som stöder dessa. Då är dialogen och öppenheten synliga i organisationens dagliga verksamhet och kommunikation. De kommer till uttryck i hur man inom organisationen talar, lyssnar, visar respekt, ger positiv och kritisk respons och fattar beslut. En dialog som är synlig också på strukturell nivå möjliggör dialogiska möten och dialogiskt umgänge mellan olika parter. Viktiga parter i dessa möten är de anställda, ledningen och cheferna, samarbetspartnerna och kunderna.
Viktiga förutsättningar för dialog är att diskussionsklimatet är öppet, tillitsfullt och tryggt, att problem och missförhållanden identifieras och att de behandlas och löses aktivt, öppet och jämlikt. Till exempel med olika uppsättningar av bord och stolar är det möjligt att skapa trivsamma, öppna, tillitsfulla, trygga och lugna utrymmen för dialog, som fungerar som kommunikationsmiljöer för olika arbetsplatser, team och ledarskap. Alla som deltar i diskussionen ska kunna känna sig trygga och ha en genuin möjlighet att vara sig själva med sina egna erfarenheter, åsikter och synsätt.
På arbetsplatser finns flera slags rum för dialog för de anställda, där de kan mötas. De vanligaste är möten och sammankomster med alla anställda, team, samarbetspartner samt ledningens representanter och chefer samt utvecklingssamtal och -möten. När det medvetet och systematiskt skapas rum för dialog, är det möjligt att också skapa dialog för ledarskap, kommunikation mellan kollegor och utvecklingsarbete.
Välplanerade rum för dialog i arbetsvardagen och möten som äger rum i dem gör det möjligt för parterna att lyssna och bli hörda, visa uppskattning och tala direkt och förtroligt med varandra. Mötena förutsätter närvaro, fokus, öppenhet och tillit, tankar som sägs högt, frågor och gemensamma reflektioner. Dialogen behöver inte alltid ta en lång tid, eftersom den är närvarande även i kortvariga möten och kommunikationssituationer. Parterna får med fördel stanna upp och tillsammans fundera över vilken karaktär dessa rum för dialog ska ha och hur de kan skapas. Man kan reflektera över hur och med vilken typ av verktyg och ändringar dessa rum kan förbättras, så att de bättre ska kunna främja den ömsesidiga dialogen.
Även utveckling och förnyelse förutsätter att det på arbetsplatser finns mentala, sociala och fysiska rum för dialog, eftersom det förs viktiga dialoger i olika utvecklingssituationer och -möten och i anslutning till mer omfattande utvecklingsprojekt.
Vanliga föremål för utvecklingsarbetet på arbetsplatser är praxis för möten och sammankomster, informationsutbyte, öppen interaktion och tidsanvändning. Praxisen för möten och sammankomster berör flera centrala faktorer kring kommunikation och informationsutbyte. På arbetsplatser har det reserverats tid för olika möten. Genom att utveckla mötespraxisen är det möjligt att lära sig hur man kan föra dialog i vanliga och återkommande situationer i den dagliga verksamheten. Istället för envägskommunikation är det motiverat att använda en del av den reserverade tiden till att lära sig om dialog och att utveckla kommunikationen, samtidigt som man går igenom och behandlar ärendena på mötesagendan.
Dialogisk utvärdering av möten och sammankomster gör det möjligt att kartlägga om kommunikationen mellan olika grupper och individer på arbetsplatsen kan förbättras, om den behöver göras mer engagerande och dialogisk och om det dialogiska ledarskapet behöver utvecklas. Engagerande och dialogiska möten främjar också arbetsmotivationen och -hälsan.
Dialogiskt ledarskap präglas av samverkan och dialog och engagerar de anställda, vilket påverkar arbetshälsan, arbetsresultatet och innovativiteten. Ledarskap och styrning av personalens arbete påverkar arbetstillfredsställelsen och produktiviteten. Dialogisk ledarstil har visat sig vara en viktig framgångsfaktor, när arbetets resultat och arbetshälsan ska utvecklas samtidigt. Andra kännetecken för gott ledarskap och chefskap är framtidsfokus, målinriktning, resursorientering, lösningsorientering, närvaro, tillit, engagemang och uppmuntran samt stöd för de anställdas motivation. Följande sju kännetecken för gott ledarskap har både i forskning och utvecklingsarbete inom olika organisationer visat sig vara centrala egenskaper hos dialogiskt ledarskap och chefskap:
Även om alla ledare och anställda för en god dialog sinsemellan kan organisationen ha så stela strukturer att de hindrar eller försvårar det dialogiska ledarskapet. När organisationens strukturer inte främjar samverkan och dialog utgör de ofta hinder för de huvudsakliga målsättningar som ledarskapet och organisationen har.
Ett omfattande kunnande kring ledarskap består av arbetsgivarens olika organisatoriska och strategiska ansvars- och kompetensområden med fokus på personal, ekonomi och administration. Centrala ansvarsområden inom strategiskt personalledarskap är ledarskap kring arbetshälsa, arbetarskydd, företagshälsovård och arbetsförmåga. Man har identifierat ett stort stödbehov hos ledarna och flera brister i deras kunnande inom dessa kompetensområden.
En viktig skyldighet för arbetsgivaren är också att säkerställa personalens kunnande och introduktion för nyanställda samt att utveckla personalens kunnande, så att det motsvarar kraven och ansvarsområdena i arbetet.
En engagerande ledare gör sina anställda delaktiga i planeringen av förändringar i arbetet och på arbetsplatsen. Möjligheter att delta, påverka och vara delaktig gör det möjligt att genomföra omfattande förändringar som berör arbetet, arbetsteamen, de anställda som kollektiv eller organisationen och att bearbeta de positiva och negativa stämningar och känslor och ett eventuellt förändringsmotstånd som förändringarna ger upphov till. Det viktiga är att alla möten på arbetsplatsen, utvecklingssamtal och gemensamma utvecklingsmöten och andra diskussioner präglas av ett aktiverande, inspirerande och tryggt diskussionsklimat som uppmuntrar till delaktighet.
För att säkerställa möjligheterna till stöd och hjälp i samarbets- och kommunikationssituationer mellan ledare och anställda behöver ledarna vara tillgängliga och närvarande. Stöd innebär också att ledarna tar hänsyn till de anställda, vilket i en del situationer betyder att de lyssnar och i andra att de visar att de bryr sig, försvarar sina anställda eller utreder och löser problem. Ledningen kan erbjuda stöd i form av möten, där den tar till sig, visar uppskattning för och reagerar på individuella behov, önskemål och förväntningar.
Lästips: Tikkamäki K., Syvänen S. & Loppela, K. (2022): Työyhteisötaitojen dialoginen johtaminen, i: H. Laaksonen & S. Ollila (red.): Henkilöstöjohtamisen moninaisuus – Ajateltua, koettua, tutkittua. Helsingfors: Oppian, 60–73.
Ett resultatrikt, effektfullt utvecklingsarbete som främjar arbetshälsa och förnyelse kombinerar en tankemodell för lärande organisationer och en god diskussionskultur, som utvecklingen av en organisation förutsätter. Dialog utgör kärnan i bägge fallen. Organisatoriskt lärande förutsätter förmåga, vilja, mod, öppenhet och kompetens att föra dialog i en arbets- och verksamhetsmiljö som förändras och förnyas.
Ett viktigt kännetecken för utvecklingsarbete i samverkan mellan olika aktörer är att de gemensamma målen baserar sig på problem, behov, önskemål eller framtidsplaner hos den medverkande organisationen, arbetsplatsen, teamet, yrkesgruppen eller olika experter.
För samarbetsbaserad och dialogisk utvecklingsverksamhet är det typiskt att hela organisationens personal är delaktig på bred front och att deltagarnas kunnande och expertis uppskattas. Centrala parter i utvecklingsarbetet är de anställda, chefer och ledare på olika nivåer i organisationen och olika yrkesgrupper. Det är också viktigt att kunderna, arbetarskyddet, företagshälsovården och politiska beslutsfattare är delaktiga, ifall de upplevs ha en central roll för utvecklingsarbetet.
Samverkan och dialog säkerställer att personer på olika nivåer i organisationen, i olika positioner och i olika yrken har möjlighet att vara delaktiga. Möjligheterna att påverka utvecklingen ökar arbetsmotivationen, som i sin tur ökar viljan att förbinda sig till arbetet och att utveckla och förnya den egna arbetsplatsen och som inspirerar till att försöka göra saker på ett annat sätt och att ändra på den egna arbets-, verksamhets- och ledarskapspraxisen.
Det är viktigt att skapa ett arbetsklimat som främjar lärande och utveckling och möjligheter att sprida kunskap och kunnande. Det är också viktigt att kunna dela med sig av olika situationer i arbetsvardagen och erfarenheter av och utvecklingsönskemål och -behov kring dem genom öppen diskussion på arbetsplatsen, dvs. dialogiskt. Förnyelse gagnas av att de anställda ställer sig positiva till kreativitet och till professionell utveckling på egen hand och gemensamt med kollegorna. Då kan de anställdas styrkor på arbetsplatsen eller i ett enskilt team synliggöras och de kan utnyttjas i arbetsvardagen och utvecklingsarbetet. Det är också viktigt att regelbundet utvärdera utvecklingsåtgärderna i enlighet med principerna för processutvärdering och självutvärdering samt med hjälp av externa utvärderare, vilket görs mer sällan.
Ett samarbetsbaserat, dialogiskt och forskningsbaserat utvecklingsarbete gör det möjligt att uppnå utmärkta resultat. Förnyelse blir möjligt, när man identifierar inlärnings-, kreativitets- och utvecklingspotentialen hos hela personalen, tar vara på den och skapar strukturer och rum för dialog, som upprätthåller potentialen. I utvecklingsexemplen presenteras olika dialogiska metoder, som gör det möjligt att öva och utveckla dialogen på en arbetsplats.
Samverkan och kommunikation mellan de anställda på en arbetsplats eller i ett team bör stödjas med hjälp av spelregler. Spelreglerna gör det möjligt för enskilda medarbetare att arbeta enligt principer man tillsammans kommit överens om och på ett sätt som främjar arbetsplatsens grunduppgift. Med spelregler och gemensamma överenskommelser fastställer man principerna för arbetet på arbetsplatsen. Ett viktigt sätt att utveckla verksamheten på arbetsplatsen är att utarbeta gemensamma spelregler.
En dialog om spelreglerna har som syfte att skapa spelregler för verksamheten och arbetsprocesserna på arbetsplatsen. Spelreglerna är ofta en del av en större utvecklingshelhet, men ibland kan de utarbetas i mindre helheter utan koppling till något större utvecklingsarbete. Dagliga och återkommande situationer och uppgifter på en arbetsplats eller i ett team förutsätter ofta gemensamma spelregler. Det ingår delområden i arbetet som styrs av bestämda lagar, men det finns också en rad aspekter av arbetet som medarbetarna sinsemellan kan komma överens om på arbetsplats- eller teamnivå. Det kan vara fråga om principer som gäller för de anställda som kollektiv eller som berör uppförandet eller kommunikationen på arbetsplatsen eller något annat som är en central del av arbetsvardagen. Ofta berör spelreglerna informationsutbyte och kommunikation, bemötande av andra och gott uppförande i arbetet eller gott ledarskap. Det är också vanligt med spelregler för förebyggande av stress och ökad arbetsbelastning.
Människor agerar på olika sätt, och det är mänskligt att uppleva endast de egna arbetssätten som korrekta, vilket gör att alla andra sätt att arbeta framstår som felaktiga. Detta leder lätt till att någon blir sårad eller att det uppstår meningsskiljaktigheter, till och med konflikter, om medarbetarna på arbetsplatsen inte tillsammans har skapat och kommit överens om värderingar och tydliga principer för kommunikation eller uppförande och samverkan på arbetsplatsen, som också skrivits ner i form av spelregler. Det är vanligt att grundläggande färdigheter i uppförande, ledarskap och kommunikation på en arbetsplats anses vara självklarheter. Arbetshälsan och trivseln på arbetsplatsen påverkas emellertid ofta av rätt vardagliga situationer eller konflikter på grund av olika slags oklarheter, som snabbt kan förvärras. Det kan handla om något så enkelt som hur snabbt man kan få svar på ett mejl, om de anställda skvallrar eller går bakom ryggen på varandra, om man hälsar eller låter bli att hälsa på sina kollegor, vem som till exempel ansvarar för kaffekokning och vilka städrutiner som gäller i de gemensamma lokalerna. Det är ofta fråga om uppgifter som inte specifikt är på någons ansvar.
Spelregler som man tillsammans kommit överens om bör tydlig- och synliggöras skriftligt eller visuellt, så att det är lätt att få en översikt, förstå och komma ihåg dem. Det är också viktigt att spelreglerna uppdateras och att efterlevnaden av reglerna följs upp och utvärderas.
En välfungerande och välmående arbetsplats är jämlik och präglas av en vi-anda. Kollegorna stöttar varandra, och i ett öppet kommunikationsklimat kan även svårare saker tas upp till diskussion. Ofta är dessa inga självklarheter ute på arbetsplatserna. Olika typer av konflikter på arbetsplatser har ofta en betydande inverkan på hur medarbetarna orkar jobba och hur motiverade de är. Det går emellertid att påverka arbetsklimatet, och det är möjligt att lära sig dialogiska arbetssätt – växelverkan, ömsesidig respekt, lyhördhet och tydlig kommunikation.
Utvecklingsguiden ger en beskrivning av vad dialogiska arbetssätt på en arbetsplats innebär och hur de kan tillämpas och utnyttjas. Guiden presenterar en mångfald av forsknings- och samarbetsbaserade och dialogiska sätt att utveckla arbetsplatsen. Exemplen i guiden härstammar från organisationer inom social- och hälsovården och specialundervisningen, men de kan tillämpas också mer allmänt på arbetsplatser inom olika sektorer och branscher.
De praktiskt orienterade utvecklingsteman som tas upp i guiden och som berör områden som ledarskap, arbetsgemenskap, team och arbete, är närvarande i arbetsvardagen i flera olika organisationer. Guiden innehåller konkreta exempel på utvecklingsarbetet inom ramen för Sotedialogit-projektet och på resultat, metoder, verktyg och arbetets effekter. Guiden fungerar både som inspirationskälla för dialogiskt utvecklingsarbete och som konkret verktyg, när man på en arbetsplats modigt och öppet vill börja diskutera och reformera ledarskapet, själva arbetet, de anställdas gemenskap och team samt arbets- och tjänsteprocesser.
Guiden riktar sig till arbetsplatser och team och ledare, de anställda närmaste chefer, olika yrkesgrupper och anställda samt forskare, lärare, studerande, personer som ansvarar för utvecklingsarbete på arbetsplatser, konsulter och arbetshandledare.
Dialoginen toimintatapa – Sotedialogit-hankkeen kehittämisopas työyhteisöille:
Läs mer: Syvänen, S. Loppela, K. & Kolehmainen, R. (red.): Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen. Työhyvinvoinnin, tuloksellisuuden ja uudistumisen tekijät. SoteDialogit-hankkeen artikkelikokoelma. Tammerfors universitet, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Työelämän tutkimuskeskus. Työraportteja Working Papers 113, 12/2022. Tammerfors: Grano.
Övning med dialoglappar – träning i dialogEtt fungerande och effektivt sätt att öva upp de egna dialogfärdigheterna är att göra övningen med dialoglappar. Med hjälp av övningen är det möjligt att öka medvetenheten om styrkorna och utvecklingsbehoven kring hur man använder sin egen röst och hur man lyssnar till andra. I övningen ska deltagarna respektera likvärdigheten inom gruppen genom att erbjuda alla lika många tillfällen att ha ordet. I övningen respekteras också alla deltagares personlighet, eftersom alla själva får bestämma hur många lappar de använder under diskussionen.
Gruppstorlek
Syftet med metoden är
Redskap och genomförande
Källa
Tidsåtgång
Tips för deltagarna
Exempel på övningen: Dialog med hjälp av dialoglappar (video)
När bekymmer tas upp till diskussion bland kollegorArbetshälsa och arbetsförmåga är fenomen som har en direkt koppling till dialogiskt ledarskap. Om dessa fenomen å andra sidan betraktas i ljuset av självstyrning är det möjligt att närma sig de anställdas roll i främjandet av deras arbetshälsa. Självstyrningsteorin sätter fokus på tre psykologiska behov knutna till självstyrning: självständighet, upplevd självförmåga och gemenskap.
Självstyrning innebär inte att man ska klara sig på egen hand. Begreppet syftar på arbetsplatser, som istället för en traditionell chef–anställd-hierarki präglas av en arbetskultur som främjar de anställdas inre motivation och uppmuntrar till självständigt tänkande och öppenhet. Vid sidan av de närmaste chefernas arbete och arrangemang för arbetshandledning har kollegornas direkta stöd på arbetsplatsen, till exempel efter en belastande kundkontakt, visat sig vara en betydelsefull faktor när det gäller att kompensera för upplevelser av arbetsbelastning och till och med minska på belastningen.
Kollegorna kan dock inte ta på sig den rollen som officiella stödinstitutioner ska ha, när det gäller att främja de anställdas arbetsförmåga. Det är inte heller ändamålsenligt. Man kan ändå delvis få en fingervisning om öppenheten på en arbetsplats genom att granska i vilken mån de anställda upplever det som möjligt att ta upp svåra och känsliga saker till diskussion. Hur viktiga öppenheten och en arbetskultur som uppmuntrar till diskussion är på en arbetsplats märks i vilken mån man lägger märke till en kollegas arbetsbelastning eller brister i hens arbetshälsa och i vilken mån man tar tag i dem eller om man låter situationen fortsätta oförändrad. Modellen för hur bekymmer kan tas upp till diskussion är ett exempel på spelregler vars syfte är att främja de anställdas arbetsförmåga.
Case-exempel
På en arbetsplats inom socialsektorn var målet att utarbeta en handlingsmodell enligt principerna för dialogisk utveckling för situationer där en anställd blivit bekymrad över en kollegas arbetsbelastning. Personalen önskade sig en handlingsplan för att kunna förebygga utmattning i arbete och för att bli bättre på att identifiera situationer som riskerar att utvecklas till kriser och för att kunna ingripa i dem. Personalens önskan var att handlingsplanen skulle ta fasta på hur man kan tala om en kollegas arbetsförmåga och hur man helst ska agera i dylika situationer.
Planen skapades på kommunikationsplattformen Microsoft Teams med hjälp av OPERA-metoden i form av en serie av fyra workshoppar. Planen byggdes upp runt delarna FÖRUTSE – IDENTIFIERA – AGERA:
Individnivån
Team
Den närmaste chefen
Till exempel i en konkret, akut stressfylld situation uppmuntrar jag kollegan att synliggöra den stressande situationen till exempel genom att säga: ”Ska vi ta upp det här ökade antalet kundfamiljer på vårt nästa teammöte?”
Läs mer: Piippo, S. (2022): Työhyvinvointi lastensuojelussa – Näkökulmana huoli työkaverin jaksamisesta, i: S. Syvänen, K. Loppela & R. Kolehmainen (red.) Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen. Työhyvinvoinnin, tuloksellisuuden ja uudistumisen tekijät. Sotedialogit-hankkeen artikkelikokoelma. Tampereen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Työelämän tutkimuskeskus. Työraportteja x 12/2022 Working Papers. Tammerfors: Grano.