Förändringsledarskap i förändring

Förändringsledarskap i förändring

Social- och hälsovårdssektorn i Finland genomgår den största reformen på årtionden. Arbetet inom social- och hälsovårdssektorn, inklusive räddningsväsendet som också omfattas av reformen, ändras till alla delar. Verksamhetsformerna, innehållet i arbetet och i arbetsprocesserna, de anställdas gemenskap och verksamhetsmiljön i allmänhet förändras alla på samma gång, och ledningen förutsätts ha allt bredare kompetens. Det uppstår utmaningar för organisationen och för förändringsledarskapet, både nya och tidigare upplevda utmaningar.

Vårdreformen behövs, eftersom verksamhetsmiljön inom social- och hälsovårdssektorn och omsorgsbehoven bland befolkningen har ändrat, och tjänsterna behöver bättre svara mot både aktuella och framtida behov och ekonomiska realiteter.

Förändringar i verksamhetsmiljön orsakas av bland annat ökat servicebehov bland den åldrande befolkningen och försämrad tillgång till kompetent personal. Dessutom använder allt fler åldersgrupper social- och hälsovårdstjänster. Redan ett par årtionden har man varnat för det ökade behovet av social- och hälsovårdstjänster, och nu står vi inför denna verklighet. Lösningar för att bemästra utmaningarna sker via åtgärder som stärker social- och hälsovårdssektorns attraktionskraft och minskar personalomsättningen.

Förändringsledarskap möjliggör förändring inom social- och hälsovårdssektorn

De svåra utmaningarna som beskrivs ovan beror på flera olika faktorer. Ledarskapet inom social- och hälsovårdssektorn utgör den mest centrala faktorn, och behöver utvecklas och förnyas med fokus på de anställdas välbefinnande och organisationens personalproduktivitet.

Övergången till välfärdsområdena handlar om en strukturell och administrativ förändring, som styrs uppifrån. Förändringen har en stor påverkan också på personal- och arbetsplatsnivå och förutsätter därför även en ändring av attityder och verksamhetssätt. För att lyckas med detta behöver ledarskapet fokusera såväl på strukturer och förvaltning som på de anställda, deras arbetshälsa och deras yrkesidentiteter och -roller. Förändringsarbetet bör inkludera alla nivåer i organisationen, från den högsta ledningen till de anställda.

Bild: Omarbetning av figuren i Johdetaan yhdessä, Timo Huttunen, 2021.

Dags att skapa nytt tillsammans

Verksamhetsmiljön inom social- och hälsovårdssektorn har förändrats, och därför måste ledarskapet inom sektorn utvecklas och reagera på förändringarna i samhället. Den hierarkiska ledarskapskulturen bör förnyas och svara på de ökade förväntningarna på ledarskapet. När välfärdsområdena inleder sin verksamhet kommer det att krävas en gemensam grund för de nya organisationerna och deras förvaltning med fokus på sådan ledarstil, verksamhetssätt och rutiner som lämpar sig för de nya välfärdsområdena. Det är viktigt att personalen och de enskilda arbetsplatserna engageras i de utvecklings- och reformprocesser som förändringen förutsätter. När ledarskapet förnyas är det därför viktigt att personalen bättre tas i beaktande och att de anställda uppfattas som viktiga parter i förändringsprocesserna.

När ledarskapet förnyas innebär det att växelverkan mellan ledningen, de anställdas närmaste chefer och de anställda bör utvecklas och att allas insatser uppskattas i det dagliga arbetet. Det är viktigt att personalen förbinder sig till utvecklingsarbetet och att arbetsgivaren förbinder sig att arbeta för personalens välbefinnande. Ledarskap förutsätter samarbete, och kommunikationsfärdigheter är särskilt viktigt för en ledares yrkeskompetens. För att kunna bilda sig en översikt av stora helheter i en föränderlig verksamhetsmiljö behövs det samarbete mellan ledare och anställda på alla nivåer.

För att effektivt uppnå målen för de anställdas arbetshälsa och för strategiskt personalledarskap behöver ledarskapet också förnyas. En förändring av ledarskapskulturen förutsätter modiga beslut, ifrågasättande av tidigare modeller och en genuin vilja att söka nya sätt att utveckla den egna organisationen. Reformarbete kräver också en realistisk lägesbild av den egna organisationen och dess prestationsförmåga samt mätare för utvärdering av reformer.

Att säkerställa tillgång till kompetent personal

Personalbristen inom social- och hälsovårdssektorn har förvärrats under de senaste årtiondena. Situationen har förvärrats ytterligare under de senaste åren, och inom sektorn har man nu blivit medveten om vilka realiteter personalbristen medför. Bristen på personal inom social- och hälsovårdssektorn berör alla regioner i Finland och ett tiotal olika befattningar. Det finns inte tillräckligt med personal, vilket gör att personalen, cheferna och ledningen är under allt hårdare press på grund av personalbristen. För att säkra tillgången till kompetent personal krävs det fungerande lösningar både på kort och på lång sikt.

Bättre ledarskap förbättrar tillgången till personal

Social- och hälsovårdssektorns förmåga att attrahera och behålla kompetent personal utmanas under rådande omständigheter. Därtill kommer personalbehovet inte att minska i och med en växande andel åldrande befolkning i Finland. En förnyelse av ledarskapet är av central betydelse för att tackla personalbristen och för att trygga tillgången till kompetent personal. Välfärdsområdena tar över ansvaret för social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendet i början av år 2023, och en av deras viktigaste uppgifter är att åtgärda personalbristen och att hitta lösningar genom att utveckla ledarskapet och de anställdas arbetshälsa.

Arbetsgivarna kan effektivt påverka tillgången till arbetskraft genom att förnya ledarstilen och genom att fokusera på åtgärder som ökar branschens attraktionskraft och minskar personalomsättningen. För att hitta lösningar till personalbristen kan man vidta åtgärder, såsom satsningar på personalresurser och personalens kompetens, samt utveckla de anställdas arbetsförmåga och -hälsa. Det behövs både enskilda åtgärder som berör bland annat ledarskap och mer omfattande strukturella reformer och investeringar i omsorgstjänster i hela landet.

Ökande konkurrens sätter press på reformarbetet

Arbetsgivarna inom social- och hälsovårdssektorn tävlar för närvarande om de bästa anställda, och konkurrensen kommer att fortsätta även inom välfärdsområdena mellan regioner, kommuner och aktörer inom den privata sektorn. Därför finns det all anledning att söka nya sätt att locka den bästa yrkespersonalen till den egna arbetsplatsen och att se till att de anställda också stannar kvar i sitt arbete. Utveckling av rekryteringen och arbetsintroduktionen är viktiga satsningar för att locka nya medarbetare och minska på personalomsättningen.

En medveten satsning på personalrekrytering i syfte att locka nya anställda och behålla befintlig arbetskraft bör påbörjas genom kartläggning av organisationens styrkor och svagheter för att synliggöra grunden och behovet av att till exempel utveckla arbetsgivarvarumärket. Med arbetsgivarvarumärket avses den bild som arbetsgivarorganisationen har av sig själv och den bild som man vill förmedla även utåt till potentiella nya anställda. Både arbetsgivarrepresentanter, de anställda som representerar olika yrkesgrupper och uttalanden i offentligheten påverkar arbetsgivarvarumärket. Välfärdsområdena har nu en unik möjlighet att utveckla det egna arbetsgivarvarumärket med de anställda i fokus. Ett positivt arbetsgivarvarumärke är ett viktigt trumfkort vad gäller tillgången till kompetent personal.

Framgångsrika satsningar och åtgärder, som tryggar tillgången till ny personal och säkrar befintliga personalstyrka och därigenom minskar på personalomsättningen frigör hel del ledarskapsresurser för annat än att säkra personalresurser för den dagliga verksamheten. En ständigt pågående rekrytering och en hög personalomsättning belastar ledningen och hela arbetsplatsen. I dagens läge går en stor del av chefernas arbetsvardag till att säkerställa tillräcklig personalstyrka och att rekrytera vikarier.

Åtgärder inom rekrytering

En viktig målsättning för rekryteringen inom välfärdsområdena är att säkerställa tillgången till kompetent personal. Genom att utveckla rekryteringen kan man systematiskt förutse och proaktivt svara på personalbehovet.

Det är bra att inleda utvecklandet av rekryteringen genom att först kartlägga de egna attraktionsfaktorerna och synliggöra utmaningarna inom rekryteringen. Det är viktigt att ta reda på orsakerna till att en arbetstagare söker sig till organisationen. Man kunde ytterligare utreda var den egna organisationen är synlig för potentiella nya anställda och vilken slags information som finns tillgänglig, samt hur den egna organisationen skiljer sig från konkurrenterna.

Det är också ändamålsenligt att utvärdera rekryteringsgrunderna och -processerna överlag, för att säkerställa att organisationen söker sådana medarbetare som den behöver på ett fungerande och framgångsrikt sätt. Utvecklingen av framgångsrika rekryteringsprocesser är kopplat till strategiskt personalledarskap och förutsätter tillräckliga resurser för rekryteringen, t ex arbetstid och ekonomiska resurser. I samband med rekryteringen kan man utvärdera olika metoder och kanaler, såsom samarbete med läroanstalter, digitala rekryteringskanaler, internationell rekrytering, användning av rekryteringsföretag samt system för intern rekrytering inom organisationen.

Rekryteringsprocessen bör även utvärderas ur den sökandes, en potentiell anställds, perspektiv. Genomtänkta tillvägagångssätt, god kommunikation och beaktande av den sökande under hela rekryteringsprocessen bidrar till en positiv upplevelse av rekryteringen. Den sökandes positiva upplevelse av processen bidrar i sin tur till ett positivt arbetsgivarvarumärke och stärker den nyanställdas vilja att förbinda sig till sitt arbete från första början.

Åtgärder kring introduktion för nyanställda

En systematisk, rätt dimensionerad och målinriktad introduktion för nyanställda är ett bra sätt att bibehålla personalstyrkan. Det är förnuftigt att långsiktigt satsa på introduktionen för säkra personalens kompetens och vilja att förbinda sig till sitt arbete. Introduktionen får gärna omfatta alla medarbetare, inte bara de nyanställda. Det är viktigt med introduktion också till exempel vid byte av arbetsuppgifter eller ansvarsområden eller efter en längre frånvaro från arbetet. En välfungerande introduktion kan också främja organisationens interna rörlighet.

Introduktion inbegriper alla de åtgärder som syftar till att en anställd ska lära känna den egna arbetsplatsen, verksamhetsformer, arbetsprocesser och övriga medarbetare på arbetsplatsen samt det egna arbetet och förväntningarna och ansvarsområdena som ingår i arbetet. Det är arbetsgivarens skyldighet att erbjuda de anställda tillräcklig introduktion, och därför bör det reserveras tillräckligt med tid och resurser för planering och utvärdering av introduktionen.

En anställd bör få tillräcklig introduktion till arbetet, arbetsmiljön, arbets- och produktionssätt, verktyg som behövs i arbetet och användningen av dem samt introduktion till trygga och säkra arbetssätt, särskilt inför ett nytt arbete, en ny befattning eller ändrade arbetsuppgifter.

Alla nyanställda behöver introduktion, vare sig det är fråga om tillsvidareanställning, tidsbunden anställning, bemanningsarbete eller kortvarig anställning på grund av tillfälligt arbetskraftsbehov. Introduktionen bör alltid vara individuellt anpassad och beakta bland annat anställningens karaktär, den anställdas yrkeskompetens, arbetserfarenhet och utbildning. Ansvaret för introduktionen kan delas mellan flera personer, som turas om att ge introduktionen. De anställdas närmaste chef ansvarar för introduktionen i enlighet med ledningens instruktioner, och en utsedd arbetshandledare har ansvaret för det praktiska genomförandet. Möjligheter till introduktion, fortbildning och kompetensutveckling samt stöd för vidareutbildning vid sidan av arbetet påverkar de anställdas vilja att förbinda sig till arbetet. Samtidigt är det ett bevis på att arbetsgivaren uppskattar de anställdas insatser och möjliggör stärkande av yrkeskompetensen.

Under introduktionsprocessen får den anställda en översikt av organisationens verksamhetskultur och praxis på arbetsplatsen, dvs “så här brukar vi göra”. Introduktionen innefattar erfarenhetsbaserad introduktion till såväl värderingar, verksamhetsstrategi, inkluderande ledarskap och ansvarsfulla sätt att påverka på arbetsplatsen. När den anställda får en positiv upplevelse av introduktionen stärks också hens vilja att stanna kvar på arbetsplatsen.

Olika fakta eller överskådliga verksamhetsmodeller går det relativt lätt och snabbt att introducera till en nyanställd, men det är mer utmanande att introducera arbetsklimatet eller kommunikationskulturen på arbetsplatsen till den nyanställda och man kan inte säkerställa att hen förbinder sig till den nya arbetsplatsen. En anställds upplevelse av ett gott arbetsklimat baserar sig på känslor och egna erfarenheter. Upplevelsen är positiv ifall den anställda upplever att hen blir hörd, tagen hänsyn till och att hen får uppskattning och upplevs som betydelsefull. Upplevelsen påverkas av hur de övriga anställda agerar, samt av hur man kommunicerar och uppför sig på arbetsplatsen.

Förändringsstöd under pågående reform

Ett bra exempel på en heltäckande reform, där förändringsledarskap och -stöd är av stor betydelse, är de nya välfärdsområdena, som inleder verksamheten i början av år 2023. De nya välfärdsområdena är inte ännu helt klara inför övergången vid årsskiftet 2022-2023. Den administrativa och organisatoriska strukturen är klar, samtidigt som välfärdsområdena behöver anpassa och justera dessa vid verksamhetsstarten. Det är nästan 220 000 anställda och tjänsteinnehavare i kommuner och samkommuner som byter arbetsgivare i samband med reformen. Förändringen slutar emellertid inte vid övergången till välfärdsområdena, utan metoder för att bemästra förändringar behövs även i samband med kommande organisatoriska reformer och förändringar.

Förvaltning och nya identiteter

Välfärdsområdena bildar en helt ny nivå inom den offentliga förvaltningen. Välfärdsområdena består av nya aktörer, vars uppgift är att producera social-, hälsovårds- och räddningstjänster. Var och en av dessa aktörer står också inför skapandet av en egen identitet. Även kommunerna blir tvungna att omdefiniera de egna rollerna och identiteterna. En förvaltningsreform skulle inte ha kunnat genomföras utan tätt samarbete mellan nuvarande arbetsgivare och representanter för de nya välfärdsområdena. Den nya rollfördelningen mellan välfärdsområdena och kommunerna kommer dock i verkligheten att söka sina former under flera år framöver.

I anslutning till förvaltningsreformen har man behövt utreda till exempel hur personalen och personaldata flyttas över till välfärdsområdena vid ansvarsövertagandet, vilka ICT-lösningar och HR-system som ska användas och hur välfärdsområdenas organisationsstruktur ska se ut. Vid sidan av administrativa och juridiska förändringar är det viktigt att betona vikten av förändringsledarskap, kommunikation och dialog, när reformen genomförs.

Genom att stödja välfärdsområdena när de tar sina första steg är det möjligt att på ett positivt sätt påverka skapandet av deras nya identiteter och skapa förutsättningar för nya ledarstilar och en kulturell förändring som betonar vikten av de anställdas arbetshälsa.

Ny organisation och nya arbetssätt

Välfärdsområdenas personalledarskap kan betraktas ur den nya organisationens perspektiv samtidigt som man beaktar de krav som reformen ställer på ledarskapet. Varje välfärdsområde skapar sin egen ledarskapsstrategi, vilket kommer att förutsätta ändringar i personalledarskapet.

Under hela förändringsprocessen bör personalen informeras om själva förändringen samt de konkreta målen och principerna för reformen. I förändringskommunikationen är det viktigt att vara tydlig gällande förändringens konkreta innebörd för organisationen, för de anställda som kollektiv och för den enskilda individen samt varför förändringen behövs. När de anställda informeras av både den högsta ledningen och de egna cheferna, kan man minska på känslan av osäkerhet och oro, som förändringen kan ge upphov till.

Välfärdsområdena, som tar över personalen, samt de tidigare arbetsgivarna, dvs. kommunerna, samkommunerna och de kommunägda bolagen är i behov av förändringsstöd. Kommunerna har en central roll i reformen vid sidan av samkommunerna. Kontaktytorna mellan kommunerna och välfärdsområdena är viktiga, och det är synnerligen viktigt med fungerande samarbete, eftersom det är samma människor och invånare, som använder sig av både kommunernas och välfärdsområdenas tjänster.

Gyllene regler för förändringsledarskap

1. VAD STRÄVAR VI EFTER – Fastställ och kommunicera vision och mål
2. VARFÖR BEHÖVS FÖRÄNDRING – Ge motiveringar
3. FÖRÄNDRINGENS EFFEKTER – Utvärdera vad som förändras och hur förändringen påverkar människorna
4. HUR GENOMFÖRS FÖRÄNDRINGEN – Planera och organisera förändringsprocessen
5. KOMMUNIKATION – Öppen, kontinuerlig och systematisk kommunikation och dialog
6. UPPFÖLJNING – Fastställ och följ upp framgångsfaktorer och mätare
7. TILLIT – Skapa och upprätthåll tillit och en känsla av trygghet
8. KÄNSLOR – Beakta känslorna under förändringsprocessens gång

Högre personalproduktivitet och bättre resultat med kunskapsbaserat ledarskap

Kunskapsbaserat ledarskap är ett potentiellt tillämpbart verktyg för främjande av arbetshälsa, personalproduktivitet och verksamhetsresultat. Kunskapsbaserat ledarskap kan utgöra ett viktigt verktyg för ledningens beslutsfattande, när kunskap om såväl personalen, ekonomin som verksamheten beaktas. Dessutom kan ledningen följa upp, kombinera och analysera olika slags data som samlats in med hjälp av olika mätare.

Med hjälp av strategiskt personalledarskap kan man fästa större vikt och öka förståelse för personalresurser i relation till organisationens ekonomi och verksamhet, genom att tillämpa kunskapsbaserat ledarskap och bättre utnyttja kunskap och data om personalen.

Från att reagera till att prognostisera med fungerande kunskapsbaserat ledarskap

Kunskapsbaserat personalledarskap främjar till exempel förutsägbar personalplanering och effektiverar åtgärder som förbättrar de anställdas arbetshälsa. För att processerna för kunskapsbaserat ledarskap ska fungera väl är det viktigt att kunskapen är tillgänglig och jämförbar, att kunskapen samlas in systematiskt och kontinuerligt och att uppföljningen och rapporteringen sker regelbundet.

Ett effektivt kunskapsbaserat ledarskap förutsätter att organisationen, vid sidan av kunskapen om verksamheten och ekonomin, flätar in kunskapen om personalen i sin strategi. Önskade resultat uppnår man genom att arbeta långsiktigt och genom att säkerställa tillräckliga resurser för kunskapsbaserat ledarskap under hela processens gång. Det är också viktigt att se till att de centrala principerna etableras på olika ledningsnivåer i enlighet med strategin för kunskapsbaserat ledarskap och att det på alla nivåer skapas förutsättningar för kunskapsbaserat ledarskap.

Att integrera principer i organisationskulturen

Genom att beakta alla tre dimensioner av kunskapsbaserat ledarskap och säkerställa organisationens tekniska förutsättningar och inkludera principerna för kunskapsbaserat ledarskap i organisationens strategi, är det möjligt att skapa en ledarskapskultur som i sin helhet präglas av kunskapsbaserat ledarskap. I en sådan ledarskapskultur har principerna för kunskapsbaserat ledarskap integrerats i hela organisationens verksamhet och kunskap tillämpas som verktyg för proaktivt ledarskap istället för reaktivt ledarskap. Framförhållning och dialogiska sätt att utnyttja insamlad kunskap främjar på så sätt både personalproduktiviteten och resultaten av organisationens verksamhet.

 

Bild: Omarbetning av Henkilöstöanalytiikkaa tukevat organisaatiokyvykkyydet, Saramies & Törnroos, 2021.

Kontinuerlig utveckling av ledarskap

Social- och hälsovårdssektorn befinner sig i ständig förändring, och därför ska också ledarskapet utvecklas kontinuerligt. Den aktuella reformen av social- och hälsovårdssektorn är en del av en fortlöpande större helhet, men utgör samtidigt en vändpunkt och erbjuder möjlighet att införa nya sätt att leda.

Inom social- och hälsovårdssektorn har man i över tio års tid förberett denna stora strukturella förändring. Trots att personalen därmed har tvingats leva i ovisshet har kontinuiteten i kundservicen tryggats under denna period. Arbetsvardagen och -miljön har varit och är i ständig förändring. Dessutom ökar trycket på att förnya tjänsterna på grund av välfärdsområdenas snäva ekonomiska ramar och prognoserna om ökat servicebehov.

Förändring förutsätter en mångfald av ledarskapsfärdigheter

Förmågan att kunna upprätthålla en gemensam lägesbild och att anpassa åtgärderna till förändringen är en viktig ledarskapsfärdighet. Vid förändringar behöver de grundläggande arbetsuppgifterna och rollfördelningen preciseras, så att det är möjligt att uppnå de uppsatta målen.

Det är också viktigt att organisationen har förmåga att förnya sig, och det är ledningens uppgift att främja denna förmåga. Personalens självstyrningsförmåga ska stärkas, så att verksamheten så bra som möjligt svarar på kundernas behov. Utvecklingen av ledarskapet innebär kontinuerlig självutveckling och utveckling av kommunikationsfärdigheterna.

Även samarbetet med olika samarbetspartner bör stärkas. På nationell nivå är det viktigt att skapa gemensamma spelregler för ökad jämförbarhet och att främja utvecklingen mot ökat kunskapsbaserat ledarskap.

Kris- och förändringsledarskap

En kris är en överraskande och exceptionell situation, som hotar verksamheten och beslutsfattandet i ett företag eller en organisation och som ibland utsätter människor för fara. Krisen kan ha förorsakats av organisationen själv, såsom en kris som berör organisationens anseende, eller bero på ett utomstående hot, såsom coronapandemin. Oberoende av krissituationen ska ledarskapet alltid basera sig på organisationens rådande ledarskapskultur. Kriser innebär extra arbete för ledningen, men det bör finnas rutiner för sådana situationer som testats redan på förhand. Pandemin synliggjorde utmaningarna i distans- och hybridledarskap, eftersom krisen på många sätt skilde åt en del av de anställda och deras närmaste chefer. Pandemikrisen har inneburit utmaningar för cheferna också vad gäller förändringsledarskap.

En viktig del av förändringsledarskap – att engagera personalen – är mer utmanande vid distansledarskap. När personalen görs delaktig i förändringsarbete genom dialog, skapas möjlighet till gemensam förståelse och gemensamma lösningar. Det förutsätter att personalen blir hörd och de anställdas synpunkter tas i beaktande. Personalens potential och tysta kunskap får inte förbli en outnyttjad resurs. I en förändringssituation är det på grund av distansledarskap speciellt utmanande för de anställdas närmaste chefer att göra personalens kollektiva kunnande tillgängligt för hela organisationen.

Case-exempel

Case: Lösningar för personalbristen inom välfärdsområdena

De nya välfärdsområdena kommer att tävla om kunnig personal med varandra och med privata aktörer och i viss mån också med kommuner och andra branscher.

I en tävlingssituation är det bra att ha en uppfattning om den egna organisationens styrkor och svagheter. Då kan man medvetet stärka organisationens attraktionskraft och minska personalomsättningen med hjälp av följande frågor:

  • Hur ser organisationens arbetsgivarvarumärke ut?
  • Ser vi vår personal som tillgång?
  • Hur är personalupplevelsen i vår organisation?
  • Vad slags kompetens har vår nuvarande personal?
  • Vad gör vår organisation speciell och attraktiv?

På nationell nivå kan personalbristen lösas bland annat genom att

  • utöka antalet studieplatser speciellt inom de mest kritiska branscher, till exempel läkare, sjukskötare, närvårdare, psykologer och socialarbetare
  • snabba upp den internationella rekryteringen
  • göra tillståndsprocesser smidigare, ingå internationella bilaterala avtal, ordna språkutbildning och fortbildning, avstå från tillgångsprövning för arbetskraft
  • utvärdera realistiska möjligheter att uppfylla kriterierna för personaldimensionering, behörighetsvillkor och tillgång till vård
  • skapa fler incitament till att ta emot arbete till exempel genom beskattning
  • skapa fler möjligheter till fortbildning, examensinriktad fortbildning och läroavtalsutbildning
  • främja införandet av digitala tjänster inom social- och hälsovårdssektorn.

I form av punktinsatser kan arbetsgivare lösa personalbristen bland annat genom att

  • satsa på personalupplevelsen och utveckla ledarskapet närmast de anställda
  • utveckla rekryteringen och introduktionen till arbetet
  • optimera och organisera den existerande personalen
  • dra nytta av fortbildning, examensinriktad fortbildning och läroavtalsutbildning samt samarbete med högskolor
  • införa digitala lösningar som underlättar vardagen i vårdarbetet
  • sysselsätta delvis arbetsföra och stödja deras arbetsförmåga
  • anställa pensionerade medarbetare på deltid
  • ta hjälp av atypiska anställningsförhållanden, vara flexibel som arbetsgivare och erbjuda förmåner
  • själv engagera sig i internationella rekryteringar
  • möjliggöra arbetsrotation och karriärutveckling inom organisationen
  • använda sig av ersättar- och vikariepooler
  • samarbeta med arbets- och näringsbyråerna och kommunernas sysselsättningstjänster.

Trots enskilda punktinsatser, som arbetsgivare kan använda sig av, är det viktigt att det strategiska personalledarskapet fungerar som helhet.

Ett gott personalledarskap beaktar utmaningarna i rekryteringen och introduktionen av nyanställda, främjar personalens arbetshälsa och -förmåga och kompetensutveckling och använder sig av målmedveten strategisk personalplanering.

Arbetsgivarna hittar olika metoder att lösa personalbristen inom social- och hälsovårdssektorn både bland punktinsatserna och i ett stabilt personalledarskap på olika nivåer inom ledningen.

Case: Kunskap om personal ska lyftas fram vid förändringar

Det är speciellt viktigt för de nya välfärdsområdena och deras framtid att utnyttja kunskap om personal vid sidan av kunskap om verksamhet och ekonomi. En central och viktig del av social- och hälsovårdsreformen är att personalen förflyttas från sina tidigare arbetsgivare till de nya välfärdsområdena.

En målsättning med övergången är att säkra kontinuitet och en effektiv användning av personalresurserna, vilket främjar produktiviteten. Medvetenheten om vikten av kunskapsbaserat ledarskap har varit kännetecknande för förberedelserna inför reformen på nationell nivå, och kunskapsbaserat ledarskap har inom flera välfärdsområden från början integrerats i reformarbetet. Social- och hälsovårdsreformen utgör ett ypperligt tillfälle att ta i bruk verktyg även för kunskapsbaserat personalledarskap och att börja skapa en kunskapsbaserad ledarskapskultur inom den egna organisationen.

Användning av kunskap om personal på strategi- och vardagsnivå

En grundläggande princip för användning av kunskap om personalen och grundar sig på synsättet att personalen ses som en central tillgång för organisationen. Det här är ett viktigt fundament i strategiskt personalledarskap och motiverar användning av kunskap om personalen som en viktig grund även för ledningsbeslut. Kunskap om personalen kan erbjuda förklaringar och lösningar även för ledning av verksamhet och ekonomi, eftersom personalens välbefinnande har en stark koppling till produktivitet.

Exempel: Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt

Inom Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt genomförs regelbundna personalundersökningar, vars resultat används på avdelningsnivån till exempel till att förutse personalens sjukfrånvaro. Kunskapen som undersökningarna ger vid handen kan också kopplas vidare till olika mätare för kundnöjdhet och produktivitet. De grundläggande mätarna för kunskapen om personalen baserar sig på data som samlats in av HR-systemen, som innehåller information om anställningsförhållanden, utbildningar, sjukfrånvaro samt personalens kompetens. Största delen av de data som finns i HR-systemen förs i snabb takt över till HR-rapporteringsportalen, där de är lättillgängliga och erbjuder aktuellt stöd för ledarskapet.

För att kunskapen om personalen bättre ska kunna utnyttjas behöver organisationerna också utveckla sin förmåga att tolka kunskapen. Det går inte att skapa några långtgående effekter inom organisationerna, om de inte har tillräckliga färdigheter i hur kunskapen kan utnyttjas. Det är inte bara fråga om något som gäller den högsta ledningen, utan det förutsätter att gemensamma verksamhetsmodeller införs och att kunskapen utnyttjas och att det kunskapsbaserade ledarskapet har effekter inom hela organisationen. Det här är speciellt viktigt att beakta vid övergången till en ny organisationsstruktur.

Checklista för bättre användning av personalkunskap:

  • Följ upp HR-rapporterna regelbundet, till exempel varje månad.
  • Använd HR-rapporterna som underlag i beslutsfattandet.
  • Se till att de anställdas närmaste chefer använder sig av aktuell personalkunskap i sitt arbete.
  • Analysera personalkunskapen för att utveckla verksamheten.
  • Basera ledarskapet på en gemensam analys av personal-, verksamhets- och ekonomidata.
  • Använd er av prognostiserande analyser och optimering.