Menetelmät Sivu / 43

Menetelmiä työskentelyyn

Lapsen oma kirja

Kesäpolku-lautapeli

luku-3-menetelma-kesapolku-kuva

Kannustavan vanhemmuuden käytäntö: videoklipit, portaat

menetelmat_portaat

Toivon ylläpitäminen on työskentelyn etenemisen kannalta hyvin tärkeää. Näkökulman vaihtamisen taito luo ja pitää yllä asiakkaan toivoa. Kannustavan vanhemmuuden menetelmän keskiössä on onnistumisen kokemusten tukeminen. Ongelmasta tehdään tavoite, tavoitteesta taito ja taidosta harjoitus. Riittävä harjoitus tuottaa toivotun muutoksen.

Videoklippejä:

Lasten Kannustajat -kortit

Riitelemisen aakkoset

Keinoja kiukkuiseen arkeen

Omalla esimerkillä opettaen
Tuntea saa, teko on valinta! Tunteet tulevat ja menevät eikä niitä tarvitse ratkaista eikä poistaa. Mutta kiukkua täytyy oppia hallitsemaan.

Kun suututtaa saa sanoa, että suututtaa ja kiukuttaa mutta lyödä ei saa eikä tavaroita hajottaa. Omalla esimerkillään aikuinen opettaa lapselle kiukun hallintaa. Pieni lapsi ei vielä osaa hallita aggression tunteitaan. Tällöin aikuinen asettuu lapsen avuksi. Jos lapsi lyö, potkii, puree ja satuttaa, ota lapsi syliin, tarjoa turvallinen syli jota vasten puskea mutta estä jämäkästi lyöminen, pureminen ja potkiminen.

Jos aikuinen on itse vihainen voi lapsen kiukusta seuraava reaktio olla liian ankara. Vie kiukkutilanteissa huomio omaan hengitykseesi, jos seisot käy istumaan. Näin lasket kiihtynyttä tilaasi ja voit toimia turvallisena aikuisena kiukunkin keskellä.

Vältä ehdottomuutta ja säästä käskyt niitä vaativiin tilanteisiin. Pyri etsimään ratkaisuvaihtoehtoja ja ole valmis kompromisseihin. Näin opetat lapselle joustavuutta ja toisten näkemysten kunnioittamista.

Säännöt ja seuraamukset
Mitä pienempi lapsi, sen nopeammin tarvitaan seuraamus. Seuraamus toisten vahingoittamisesta voi olla esimerkiksi toiseen tilaan siirtyminen tai sylissä rauhoittuminen. Kodin säänöistä ja sääntöjen rikkomisesta on hyvä käydä yhteistä keskustelua lasten kanssa. Yhdessä sovitut säännöt voidaan kirjata ja kiinnittää jääkaapin oveen ja kerrata niitä sopivan rauhallisina hetkinä, jolloin ne painuvat paremmin mieleen.

Seuraamuksia on hyvä pohtia eri näkökulmista käsin. Minkälainen asia on niin vakava että siitä seuraa jokin toimenpide. Lapsi käyttäytyy luonnostaan aika ajoin villisti, tottelemattomasti ja lapsellisesti. Niin lapset toimivat. Sääntöjen tarkoitus on opettaa lapselle jotakin oleellista elämästä, ei ohjata lasta toimimaan vastoin luontaista olemustaan ja tapaansa.

Vastuut ja velvollisuudet
Aikuisilla on aikuisten vastuu huolehtia, ettei ketään satuteta. Lapsilla on velvollisuus olla reilu kaveri ja opetella ”elämän pelisääntöjä”.  Lasten kanssa voidaan keskustella ihmisenä olemisen vastuista ja velvollisuuksista. Näitä voidaan käydä tutkia myös Lapsen oikeuksien kautta. Tutustu LOS –kortteihin.

Haastavien hetkien H-A-T-T-U